sâmbătă, 7 noiembrie 2015

Bom dia, Romania! Sau despre experienta Team Work in Portugalia

Se spune că a călători este una dintre cele mai bune educații pe care o persoană o poate avea. Te ajută să vezi lumea prin alte lentile, să realizezi similaritățile sau diferențele cu acel „acasă” al tău, să cunoști culturi, tradiții, povești de viață și modalități de gândire. Colegii noștri din Team Work au avut această oportunitate frumoasă, printr-un proiect Erasmus+, Ideas in Action, desfășurat în Portugalia, în perioada 27 octombrie – 2 noiembrie.


„Am ajuns, am învățat, am aplicat.” Cam aceasta ar fi deviza noastră, Adelina Lunganu, Mădălina Gorciu și Bogdan Terteleac, care am reprezentat România în cadrul proiectului Erasmus+, desfășurat în Portugalia, în orașul Silves, având ca temă antreprenoriatul social dedicat tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani. Acolo am avut oportunitatea să cunoaștem persoane din încă 6 țări ale Uniunii Europene, respectiv Portugalia, Spania, Italia, Grecia, Slovacia și Polonia, alături de care să desfășurăm activități non-formale prin intermediul cărora să asimilăm și să practicăm cunoștințe legate de idei de business axate pe aria socială.



O altă parte la fel de frumoasă a proiectului a fost posibilitatea lărgirii vocabularului și bagajului de cunoștințe din punct de vedere cultural pentru și despre toate țările participante la proiect. Cum? În primul rând, datorită divizării echipelor în mod constant, astfel încât participanții să aibă șansa să lucreze de fiecare dată cu alte persoane, de alte naționalități. În acest fel, am putut vedea ce probleme sociale există și în celelalte state, ce modalități pun acestea în practică pentru a le rezolva și, mai ales, similaritățile în gândire asupra acestui domeniu. Cunoașterea celorlalți nu s-a oprit aici. Am avut ocazia să îi descoperim și într-un mod mai informal, pe post de colegi de cameră, și, mai ales, în jocurile și discuțiile desfășurate în timpul liber. Și, ca schimbul acesta să fie și mai intens, timp de două seri, s-au organizat prezentări interculturale cât mai originale și diversificate, în care fiecare țară participantă și-a susținut cu drag tradițiile, specificul culinar, trăsăturile cu care se mândrește! Ne-am bucurat să vedem cum ceilalți știu multe lucruri despre România, să le vedem zâmbetul pe buze atunci când au degustat mâncare sau băutură tradițională sau au dansat dansuri populare, să le citim în privire curiozitatea când le spuneam despre realizări ale românilor, să râdem împreună la învățarea unor cuvinte și expresii românești, să avem ocazia să le arătăm cine suntem cu adevărat. În plus, suntem mândri să aflăm la rândul nostru lucruri noi despre Portugalia, Spania, Italia, Grecia, Slovacia și Polonia și, de asemenea, să ne „câștigăm” pașaportul spaniol date fiind cunoștințele noastre despre Spania. 


Cele 7 zile de proiect au combinat într-un mod mai puțin cunoscut în sistemul educațional românesc, prin mijloace non-formale, o serie de acțiuni teoretice și practice despre ce înseamnă și cum se aplică antreprenoriatul social, ideile și planul de business, exemple de bune practici și rețete ale succesului ale unor persoane avizate în domeniu. În acest sens, prin muncă în echipă, participanții au reușit să treacă de la învățarea și însușirea unor termeni specializați la crearea unor proiecte care să identifice oportunități și să rezolve probleme ale comunității din punct de vedere social. De asemenea, aceștia au putut chiar participa la o scriere de proiect pe o temă comună mai multor țări, aleasă liber, în funcție de necesitățile identificate în cadrul  ei,  care să se concretizeze într-un proiect de viitor, sustenabil, desfășurat în parteneriat cu ceilalți membrii. Cu siguranță vă vom ține la curent despre acest aspect! :-)


Pentru mine, acest proiect Erasmus + a reprezentat depășirea multor trepte din scara vieții! De ce? Pentru că, drept o primă experiență din această arie, am reușit să ating mult mai multe dintre obiectivele pe care mi le-am propus la început, să mă dezvolt din punct de vedere profesional și să acumulez noi cunoștințe despre project management și, bineînțeles, despre subiectul de bază al proiectului – antreprenoriatul social. Am reușit să învăț despre tradiții și culturi noi, moduri similare sau diferite de gândire, povești de viață. Am aplicat idei și am pus pe roate planuri de viitor. Am avut șansa de cunoaște locuri și lucruri, de a-i descoperi pe alții și, mai ales, de a mă descoperi pe mine însămi! - Este impresia Adelinei despre proiectul Ideas in Action.

Chiar dacă pentru mine a fost cel de al doilea proiect Erasmus+ în care am participat, m-am simțit ca și cum ar fi fost primul, deoarece în continuare am descoperit lucruri noi despre mine, pe care altfel nu aș fi putut să le descopăr. Am cunoscut persoane deosebite cu care sper că am legat prietenii ce  vor ține ani, am vizitat locuri frumoase, pline de viață si am reușit să ne promovăm țara, cultura noastră într-un mod pozitiv, departe de realitatea distorsionată pe care o găsesc străinii atunci când se interesează de România.Sper ca în continuare să am posibilitatea să particip în proiecte de acest gen și să imi reprezint țara cu mândrie. :-) - Susține Bogdan cu tărie.

Experiența "Ideas in Action" m-a ajutat în primul rând pe plan personal. Am reușit să trec peste niște bariere, temeri și frustrări și am descoperit că pot lucra foarte bine în echipă și cu alte culturi. Deși par insuficiente, în aceste 7 zile am reușit să trec de la nesiguranță la independență și curaj. Pe plan profesional, acest proiect mi-a luminat destul de mult drumul carierei, astfel încât acum sunt mult mai sigură pe ceea ce vreau sa profesez în viitor. Per ansamblu, a fost o experiență inedită, pe care aș mai repeta-o cu siguranță. - Este concluzia Mădălinei despre acest proiect.



Au fost 7 zile pline de dinamism, în care am învățat și aplicat într-un ritm susținut elemente importante legate de aria antreprenoriatului social, în care am avut ocazia să analizăm studii de caz din fiecare țară, documentare, sau chiar să vedem exemple de bune practici ale asociațiilor din comunitatea orașului Silves. Am cunoscut persoane noi, am făcut networking, am schimbat idei și păreri, ne-am promis viitoare colaborări. Le suntem recunoscători trainer-ilor noștri Carlos (din Portugalia), Ina (din România), Fran (din Spania) și Jon (din Spania), ca facilitatori ai unui proces uimitor de învățare constantă și aplicată și pentru un mod exemplar de organizare.  Am văzut oceanul (ESTE MINUNAT!), am vizitat Lisabona și am luat la pas Silves-ul! Am rămas uimiți de frumusețea Portugaliei, de căldura locului și a oamenilor! A fost o experiență întensă, care ne-a ajutat să ne lărgim orizonturile, și care cu siguranță nu va rămâne ultima de acest fel! 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu